Gjerdrum Byggservice AS bruker Fonn Byggemappen for sikre samhandling mellom alle ulike aktørene på en byggeplass, og sørge for at all nødvendig informasjon er tilgjengelig på byggeplass med et tasteklikk.
Vi har brukt Fonn siden 2018, og vært med på store deler av selskapets reise. I den forbindelse har de skrevet en kundehistorie om vår bruk av Fonn. Vi gjengir innholdet nedenfor.
Gjerdrum Byggservice AS ble etablert i 2011, og er forhandler av Systemhus. Selskapet er svært opptatt av digitalisering, og ønsker stadig å utfordre seg å finne nye måter å jobbe smartere på.
Kan du fortelle oss om Gjerdrum Byggservice?
Gjerdrum Byggservice ble startet i 2011 med pionerånd, nyskapning og innovasjon som en rød tråd. Vi skal tørre å utfordre oss selv, og ta i bruk ny arbeidsmetodikk. I 2014 ble vi Systemhusforhandler, og med det vokste selskapet med rakettfart. Omsetningen økte 925% på fire år. I dag er vi en totalleverandør, og bygger hovedsakelig funkishus, herskapelige hus og klassiske tradisjonelle hus over hele Romerike.
Rundt 15% av omsetningen vår kommer fra ROT-markedet, resterende kommer fra nybygg. Vi bygger boliger for privatpersoner, utbyggere og har også en del faste samarbeidspartnere. I 2018 omstrukturerte vi selskapet for å ruste oss for fremtiden, nå består vi av Gjerdrum Byggservice som er driftsselskapet og som bygger boligene, ved siden av har vi et investeringsselskap som kjøper og utvikler tomter, samt et eiendomsselskap som eier kontorlokalene våre. Alle selskapene er igjen eid av GBS Gruppen.
Vi er 16 ansatte, hvorav 7 personer er administrative ressurser. Det betyr at håndverkene i våre prosjekter er hovedsakelig kontrahert arbeidskraft. Det gjør at det er ekstremt viktig for oss å ha kontroll på det som skjer ute på byggeplassen. Utover dette har jeg lyst til å legge til at vi har et svært høyt fokus på digitalisering, og er stadig på jakt etter smartere måter å jobbe på.
Hvor og når kom selskapet deres først over Fonn?
Vi kom over Fonn i 2018 etter å ha blitt tipset av en samarbeidspartner. Vi sendte så en henvendelse til dere, og Erik tok kontakt med oss samme dag. Dagen etter hadde vi avtalt en presentasjon og innføring i Fonn. Derifra rullet ballen fort, og vi inviterte alle våre faste samarbeidspartnere til en opplæringsøkt med Erik. Siden har vi ikke sett oss tilbake, og bruker nå Fonn i alle våre prosjekter.
Hvordan bruker Gjerdrum Byggservice Fonn, og hvilken verdi bidrar Fonn med til deres bedrift?
Hovedsakelig gir Fonn oss et verktøy med et svært brukervennlig grensesnitt, hvor vi kan styre, samhandle og holde kontroll på byggeplassene våre. Dette gjør at vi bruker vesentlig mindre tid på reisevei til og fra prosjekter enn tidligere, og at vi har oppdatert status på prosjektene i sanntid. Alle involverte aktører i byggeprosjektet er med i Fonn. Vi bruker si at Fonn er fakta, det er der du finner all dokumentasjon for arbeidet som skal utføres, og det er der du dokumenterer arbeidet du har utført.
Hva har vært de største endringene for dere og bransjen de siste 10 årene?
For oss har det helt klart vært overgangen fra penn og papir til å ta i bruk digitale løsninger. Selskapet er startet av tømrere, som var vant med hammer og sag som verktøy, ikke telefon, nettbrett og datamaskiner. Det har vært en bratt lærlingskurve for å ta i bruk digitale verktøy, og bygge en kultur hvor IT også er i fokus i en håndverkerbedrift. Samtidig er antall pågående prosjekter mangedoblet, som har ført til et mye større behov for kontroll. Da kommer digitale verktøy som Fonn godt med.
Hva er den største utfordringen de neste årene for Gjerdrum Byggservice?
Konkurransen i markedet er tøff, og bunnlinjen utfordres stadig i form av dyrere råvarer og arbeidskraft. Samtidig er både forventingene og kompetansen til sluttbrukerne høyere enn tidligere. Vi må møte fremtiden med å standardisere, digitalisere og effektivisere måten vi jobber på; Rett og slett bygge smartere. Kundene må møtes med en kundereise som står i stil til deres forventninger. Ved siden av dette tror vi byggemåten og kjøpers krav til boligene vil forandre seg betraktelig. Dette fører til at det vil være et ekstremt stort behov for kompetanseutvikling i bransjen i tiden fremover.
Hva er dine favoritt funksjoner i Fonn, og hvorfor?
Fonn gjør samhandling vesentlig enklere og raskere med de ute på byggeplassen. Vi kan distribuere dokumenter til alle involverte aktører med få tasteklikk. Utførende får umiddelbart varsler når noe endres, og vi får sporbarhet i alt vi gjør. Samtidig er vi veldig glad i sjekklistene og oppgavefunksjonen. Dette gjør at vi kan delegere ansvar, og det er lett for den ansvarlige og følge opp sine oppgaver. Jeg er også veldig glad i dashboardet som gir totaloversikten over det som pågår i prosjektene våre.